جدول مقایسه(اسناد) حسابداری (مبحث چهارم)

جلسه چهارم از سلسه مقالات آموزشی حسابداری

زمان تقریبی مطالعه: سه دقیقه و پنجاه و چهار ثانیه

در مقاله قبل با انواع مختف دارایی و نام‌گذاری رسمی اجزای آن و نحوه رسم جداول آشنا شدیم. حالا این سوال پیش می آید که برای بررسی درستی محسابتمون چه روش‌های وجود داره؟ آیا باید در هر گردش تساوی جمع اقلام مختف دارایی با مجموع سرمایه و بدهی بررسی شود؟

 

روش بررسی درستی محاسبات جداول

برای بررسی درستی محاسبات جداول در هر رویداد حسابداری نیاز به جمع کردن تک تک اقلام داریی و بررسی برابر اون با سمت چپ تساوی (دارایی = بدهی + سرمایه) نیست چرا که اینکار به علت دفعات زیاد، کاری خسته کننده و طاقت فرساست؛ بنابراین برای چک کردن درستی محاسبات، می‌توان کم یا زیاد شدن هر مورد را در طرفین راست و چپ معادله نوشت و سپس در جداول قرار داد تا از درستی محاسبات مطمئن باشیم.

دارایی = بدهی + سرمایه

   +    =     +

   –     =     –

اما این نوع چک  کردن محاسبات جداول نیز خالی از مشکل نیست؛ جدای نامرتب بودن اون، ممکن است در مواردی مثلا وجود بدهکاران در اقلام داریی کم و زیاد شدن در سمت راست اتفاق ‌می‌‌‌افته بنابراین درستی محاسبات باید با دقت بیشتری چک بشه، اما راه آسون‌ترو مرتب‌تری برای بررسی درستی محسابات وجود داره که در ادامه این روش را برا شما شرح می‌دم.


جدول بررسی درستی محاسبات  

برای رسم جدول درستی محاسبات ابتدا باید تغییر کوچکی در جداول قبلی ایجاد کنیم، در جدول گردش های اقلام  دو ستون به نام کم و زیاد وجود داشت که ترتیب خاصی برای آنها نداشتیم ولی از این به بعد طبق یک قرارداد فی مابین مطابق اشکال زیر، ستون زیاد حداول مربوط به اقلام سمت راست(یعنی داریی) درسمت راست و ستون زیاد جداول مربوط به اقلام سمت چپ(یعنی بدهی و سرمایه) در سمت چپ نوشته می شوند و با این ترتیب می توان به راحتی جدول مربوط به  درستی محسابات را مطابق شکل زیر رسم کرد.

4-1


همانطور که می‌بینید این جدول مقایسه دارای سه ستون است که ستون سمت راست مربوط به سمت راست جداول معادله و ستون سمت چپ مربوط به سمت چپ جداول معادله است، قبل از جایگذاری هر رکن در جداول معادله  ابتدا آن‌ها رو در جدول مقایسه قرار می‌دیم و پس از چک کردم تساوی مجموع  ستون سمت راست و چپ معادله، بدون تفکر می‌تونیم هر رکن را در جدول معادله قرار بدیم.

 در ادامه برای درک بیشتر مطلب  به عنوان نمونه به بررسی محاسبات مثال مقاله پیشین و رسم مجدد صحیح جدوال اون می‌پردازیم:

مقایسه:

4-2

مجموع اعداد ستون راست در هرمرحله= مجموع  اعداد ستون چپ درهر مرحله

در صورت درست بودن تساوی معادله بالا در هرمرحل اون‌هارو در جداول زیر جانمایی می‌کنیم در این صورت نیاز به برسی مجدد داده ها بعد از جانمایی در جدول‌هر معادله نخواهیم داست.

 

(داریی)

صندوق:

4-3

وسایط نقلیه:    

4-4

ساختمان:

4-5

بدهکاران یا حساب‌های دریافتی:

4-6

اثاثیه ومنسوبات:

4-7

(سرمایه)

4-8

(بدهی)

 

4-9

جمع بندی

در این مقاله به بررسی روش اصولی درستی محاسبات جداول و طریقه‌ی رسم اون‌ها با ذکر مثال آشنا شدیم.